درس هایی در باره فیلمنامه نویسی,حسن لطفی,ققنوس,چاپ دوم , 1386در 175ص
حسن لطفی دانش آموخته سینماست و سالهاست در انجمن سینمای جوان قزوین مدرس این مرکز بوده . چند فیلم کوتاه ساخته و دستی در فیلمنامه نویسی دارد. از طرفی داستان نویسی را تجربه کرده و دو سه کتابی تالیف و منتشر کرد. هر چند لطفی را از سالهای 62 در انجمن سینمای جو ان قزوین می شناسم. آن زمان که با ما همکلاس بود نشان می داد که اهل مطالعه ست و دستی بر نوشتن داردو کتابهای زیادی مطالعه کرده بود. تعریف می کرد که دو سال سربازی بهترین فرصت بود که مطالعه کنم.اما به علت شغل اداری نتوانسته آثار قابل انتظاری هم در زمینه فیلمنامه نویسی و هم داستان نویسی خلق کند . از طرفی حسن خیلی دشوار پسند است . هر چیزی را نمی نویسد. اهل سفارش نویسی نیست. و اگر وقت کند بنویسد قطعا دغدغه های فکری خودش را می نویسد. اما بی انصافی است بگویم رد پایی از خود بر جا نگذاشته باشد. حسن شاگردان زیادی در انجمن پرورش داد که هم در زمینه داستان نویسی و هم در سینما حرفی برای گفتن دارند.چند سال پیش مجموعه فیلمنامه هنرجویان قزوین را دیده بودم که به کوشش ایشان چاپ شده بود.
کتاب درس هایی در باره فیلمنامه نویسی را شاید شش هفت سالی می شد که خریده بودم. اما به دلیل نامعلومی (البته باید معلوم کنم چرا اینجوریم چون کتاب ناخوانده زیاد دارم )در لابلای کتابهای ناخوانده ام جا خوش کرده بود. سرانجام این روزها دوسه روزه آن را خواندم. هر چند این گونه کتابها بعد از خواندن بعدها نیز قابل مراجعه اند.
این کتاب می تواند راهنمای بسیار مفیدی برای دانشجویان هنر جویان و فیلمنامه نویسان باشد. با توجه به سالها تجربه تدریس در انجمن سینمای جوان و مطالعه در این زمینه این امکان را به حسن لطفی داده که کتاب درخور شایسته ای به رشته تحریر در اورد. این کتاب به چاپ چهارم رسیده است.
به هر حال کتاب در شانزده فصل مطالب قابل تاملی در زمینه فیلمنامه نویسی ارائه می دهد. اگر چه توسط نویسندگان ایرانی کتابهای در این زمینه تدوین شده انا دریچه ای که حسن به آن نگریسته می تواند برای خوانندگان راهگشا باشد . از مزایای این کتاب آن است که برای بهتر درک مطلب به نمونه فیلم های ایرانی اشاره شده و در پایان هر فصل تمرینی پیشنهاد شده است.
مباحثی همچون زبان سینما فیلمنامه چیست آغاز نوشتن روند خلق فیلمنامه از جمله مباحث این کتاب است.
در پایان در فصل فیلمنامه اقتباسی ضمن ارائه مطلبی در این زمینه برای مقایسه بین اثر ادبی و اقتباسی داستاندنوزاد نوشته آلبرتو موراویا و فیلمنامه بچه خوشبخت نوشته محسن مخملباف که بر اساس نوشته موراویا نوشته در آخر کتاب آورده است.

نگاهی به داستان انتقام شوهر نوشته لئو تولستوی نویسنده شهیر روس

درس هایی در باره فیلمنامه نویسی نوشته حسن لطفی

38 خطای رایج داستان نویسان

فیلمنامه ,نویسی ,کتاب ,حسن ,زمینه ,نوشته ,فیلمنامه نویسی ,این کتاب ,در انجمن ,در زمینه ,هم در ,باره فیلمنامه نویسی ,زمینه فیلمنامه نویسی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مد روز dastanak98 علم و معنویت cartoon-girl دانلودستان نمایندگی لوئی پاستور اداره کتابخانه‌های عمومی شمیرانات My wonderful life دریچه ای از معرفت وبلاگ ۀزیون های کنگره 60